Den Yelahbekanta Malmöbon Mattias Elftorps serie Piracy is liberation - Information wants to be free har nu kommit ut i nytt behändigt format. Lätt tillpiffad i kostymen men med samma ilskna kamp för frigörelse och rätten till att få piratkopiera som i förra utgåvan.
Mattias Elftorp
Piracy is liberation - Information wants to be free
C’est bon Kultur
I Piracy is liberation - Information wants to be free hamnar vi hos Pirate i en postapokalyptisk megacity en bra bit in i framtiden. Gränsen mellan den analoga och digitala verkligheten har blivit allt mindre tydlig. Pirate är vad man skulle kalla cyberpunkare om nu den termen fortfarande är i bruk. Han fördriver dagarna framför datorn med att ladda ner stora mängder slumpvis information rakt in i huvet på ett knarkarmässigt manér.
Antipiratbyrån, med kravallhjälmarna på även kring bords, rycker ut och en katt och råtta-lek inleds. Och vad betyder meddelandet ”Information wants to be free” som dyker upp under infotripparna? Ett inte helt udda cyberpunktema med tydliga referenser till andra verk i genren kan tyckas.
Men Mattias Elftorp gör det bra. Han har en säregen och till handlingen passande teckningsstil som förhoppningsvis inte är helt främmande för Yelahs läsare. Piracy is liberation - Information wants to be free är en lätt omgjord nyutgivning av originalet som publicerades 2001 i C’est bon nummer 2. Det är inga större förändringar men de är till det bättre.
Serien är givetvis inte bara en underhållade scifi-action utan också ett inlägg i vår samtids piratkopierings- och copyrightdebatt. Piratkopierare ställs mot en allt mer desperat polisstat som inte skyr några medel för att skuldbelägga och fängsla de som bryter mot det heliga upphovsrättsskyddet.
Även om det antistatliga antikapitalistiska budskapet är tydligt dröjer det egentligen till den mer öppet anarkistiska uppföljaren Piracy is liberation - Infotrip för att de politiska delarna av historien ska blomma ut riktigt. Handlingen går då från att befria individen till samhället. Även den kommer snart ut i nytryck.«
- Jonas Lindkvist