Karl G Jönsson (Sydsvenskan, Dec 10 2004):
»En kall, hård storstad där polispatruller håller koll och städar upp. Viljelösa undersåtar som vaggas till ro av televisionens sövande budskap. Och några få utvalda som surfar i cyberrymden för att välta makten och väcka människorna. Kanske inte så originellt, men där har ni ramen för Mattias Elftorps serieroman "Piracy is Liberation", vars andra del, "Infotrip", just kommit ut.

Mattias Elftorp ingår i Malmögruppen C´est Bon Kultur, vars uttalade mål är att vidga gränserna för den tecknade serien. De har valt engelskan som språk - en naturlig sak för en generation som inte känner några gränser för informationen och som, ironiskt nog, ofta vänder sig till den amerikanska kulturen i sitt sökande efter argument mot den amerikanska hegemonin. För visst är det en amerikansk värld, sedd genom anarkistiskt färgade linser, som Mattias Elftorp målar upp i "Infotrip". I Elftorps gränslösa storstadsvärld är stortavlornas budskap "Compete, Consume, Conform" och "Piracy is theft" - piratkopiering är stöld. Känns det igen?

Mot det ställer Mattias Elftorp sitt påstående "Piracy is Liberation", piratkopiering är befrielse. En kontroversiell ståndpunkt i en tid när kommersiella krafter samlar sig för att stampa ner alla småtjuvar som vittjar de digitala kassavalven. Liksom i "Matrix" finns här en liten grupp individualister som har genomskådat maktens kulisser och planerar en revolution. Mattias Elftorps teckningsstil är i synk med berättelsen. Skissartad, ibland svårläst för den som inte rör sig hemvant i den nya serievärlden. Men också utmanande, på samma sätt som texten är det. Den råa stilen andas både nedsliten storstadsmiljö och mänsklig utsatthet.

Texten, ja. Här kan man tvingas tugga i sig tunga sjok av citat på en hög teoretisk nivå, material som huvudpersonerna laddar ner illegalt i störtfloder av ettor och nollor. I dataålderns logik har hjältarna bara användarnamn som "Spyware", "Purple" och "Pirate". Livet pågår antingen i den aktiva, men förbjudna cyberrymden eller i den passiva tv-världen.

Visst, mycket i "Piracy is Liberation" är konventioner - för att inte säga klichéer - plockade ur verktygslådan för samhällskritiska framtidsskildringar. Å andra sidan, vilken litteratur står fri från konventioner? Det intressanta här är att Mattias Elftorp låter rebellerna diskutera vad som ska hända efter att den sittande makten har störtats. Här handlar det inte bara om att "de goda" ska ta makten från "de onda", här vill anarkisterna i öknen försäkra sig om att alla kan vara med på jämlika villkor och att revoltens ledare undviker att bli de nya auktoriteterna. "It´s tricky business, this revolution stuff", som en av dem konstaterar.

"Piracy is Liberation" började som en femtonsidig historia i ett av de första numren av tidningen C´est Bon år 2001. I förordet till "Infotrip" berättar Mattias Elftorp att bilden kommer att växa efterhand med fler aktörer och fördjupningar av deras värld. Sedan, skriver han, får vi se vad som händer. Det kan bli intressant. «